Venetovilla's en omgeving

Benoem, schets en omschrijf de vaste elementen die terug zijn te vinden in de venetovilla’s van Andrea Palladio. Wijd hierbij uit over de soberheid van de architectuur in relatie tot natuur en het goddelijk model van de Renaissance.

Onderscheiding eigenaar en personeel
Andrea Palladio maakt in de venetovilla’s gebruik van een  onderscheiding tussen de landeigenaar inclusief zijn familie en/of gasten, anderzijds de werknemers. Bij het positioneren van deze scheiding zorgt hij ervoor dat deze een compositie vormt, waarbij er geen belemmering ontstaat tussen de te onderscheiden groeperingen.

Enorm stuk grond
Het groen van landgoed werd in de Renaissance gezien als een belangrijk deel, deels voor afzondering en deels om de schoonheid van de villa te benadrukken. Bij iedere venetovilla heeft Andreas Palladio er voor gezorgd dat de landeigenaar vanuit zijn villa die op een enorm stuk grond staat in alle richtingen zijn bezettingen kan overzien.

Rustige omgeving (omkaderd door bebossing)
Bij het positioneren van de venetovilla’s keek Andrea Palladio vooral naar de ligging, hij vond dat de venetovilla’s rust moesten brengen en de landeigenaren en hun familie de kans gegeven moest worden om te herstellen van een vermoeiend, rusteloos leven. Vanwege dit feit koos hij voor een rustig, afgelegen, bosrijk gebied buiten de stad. 
Indeling landgoed is een vast element
Bij het inrichten van het landgoed vond Palladio het belangrijk dat er door middel van reliëf water naar het landschap liep. Het landschap wordt natuurlijk onderverdeeld door rijen bomen, zo word grond voor de landbouw onder andere onderscheiden met de siertuin. Verder vond Palladio het belangrijk om de villa’s in het midden van het landgoed te situeren, zodat er 360 graden zicht was op het landgoed vanuit de villa.
Opbouw villa
Iedere villa van Andreas Palladio heeft een vierkante hal die dient voor ontvangst, maar eventueel ook gebruikt kan worden voor feesten. De overige ruimte hebben primaire vormen en zijn volgens eenvoudige verdelingen gemaatvoerd. Verder heeft iedere venetovilla minstens één loggia vanwaar de landeigenaar toezicht kan houden op zijn land.



Omschrijf de symbolische relatie van de piano nobile/loggia met het vergezicht bij de venetovilla's van palladio. Maak hierbij een koppeling met de tocht van Francesco Petrarca de berg van mount ventoux?

Palladio heeft zich voor de relatie tussen de piano nobile/loggia en het vergezicht laten inspireren door de tocht van Francesco Petrarca naar de Mount ventoux.
De tocht op de Mount ventoux gaf  Francesco Petraca een nieuwe ruimtelijke ervaring van het landschap. Op de top van de berg was er een grote afstand tussen hem en het landschap. Op deze afgelegen locatie waren alle gebruikelijke herkenningspunten onherkenbaar geworden. Zonder deze herkenningspunten was het onmogelijk om afstanden en schaal in te schatten. Alle bewegingen in het panorama werden door de grote afstand onzichtbaar. Het gevoel van tijd, dat gemeten wordt door beweging, verdween. Francesco Petraca stond hier buiten de realiteit, op een plek waar hij kon reflecteren op de wereld.

Deze ervaring van ruimte is terug te zien in villa rotonda. Het natuurlijke landschap is geïntegreerd in het panorama van de villa. De piano nobile diendt als de top van de berg waarop het panorama te zien is. Het uitzicht werd omkaderd door de loggia of portico. Hierdoor word het uitzicht een decoratief en controleerbaar deel van de architectuur en ontstaat er een afstand tussen de villa en het omliggende landschap. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten