De functionele villa

3. Zie Italian Villas and Gardens pp 228 t/m 241 + de pagina's over je eigen villa die daarop volgen 
- Omschrijf en schets/ schematiseer een functieanalyse van de villa die is toebedeeld aan jullie groep.
- Geef hierbij de functies per ruimte aan, de looplijnen, de zichtlijnen...
- Wat kan er vertelt worden over de muurschildering in de villa (n.a.v. de hierboven genoemde tekst)?

Functieanalyse:






De groene ruimten geven de privé vertrekken aan. Met de privé vertrekken wordt het woongedeelte bedoeld die in de villa aanwezig zijn. Zoals op het plaatje te zien is liggen de woonvertrekken op elke hoek van de villa.

De rode ruimten zijn de loggia's deze dienen als entree van de villa en bieden uitzicht over de verschillende assen die Palladio gebruikt bij het ontwerp van de villa. 


De verkeersruimten zijn met oranje aangegeven. Deze verkeersruimte zorgen voor de verbinding tussen de verschillende ruimten in de villa. Voornamelijk geldt deze verkeersruimte voor de koppeling tussen de loggia's en de centrale ruimte in de villa. 

Het hart van de villa wordt met paars aangegeven. Deze ruimte wordt de Piano Nobile genoemd. Deze ruimte bied zicht op de assen die Palladio gebruikt bij het ontwerp van de villa. Dit uitzicht wordt rechtstreeks verkregen omdat deze ruimte in verbinding staat met de loggia's.

Belangrijke ruimten:




Het westelijk gelegen woonvertrek aangegeven met geel  wordt ook wel de heilige kamer genoemd. Dit vanwege het feit dat hier religieuze en natuurlijke fresco's op de wanden en het plafond is geschilderd.

Het oostelijk gelegen woonvertrek aangegeven met groen bevat vele fresco's over het allegorische leven van de eerste eigenaar genaamd Paolo Almerico hierin is hij afgebeeld met zijn ambities en kwaliteiten.


Zichtlijnen:
Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de zichtlijnen vanuit de villa. De rode lijnen lopen gelijk aan de cultuur- en de natuur-as en kruisen elkaar in het centrum van de villa in de centrale hal. De gele en groene zichtlijnen lopen gelijk aan de rode lijnen. Opmerkelijk is dat er vanuit bijna alle ruimtes in de Piano Nobile een relatie is met beide assen tegelijk, wanneer je op de goede plek in deze ruimtes staat.

Fresco’s en beelden:
De fresco’s  in de villa op de wanden en plafonds zijn gemaakt door Anselmo Camera, Allesandro en Giovanni Battista Maganza. 

De hoofdruimte is de centraal gelegen kamer met gewelfd dak waarbij de fresco’s de ruimte meer laten aanvoelen als een kathedraal dan een woning. De beelden van goden uit de oudheid zijn gemaakt door Albanesi en Rubini. Die tevens de gevels en balustrades in de villa hebben versierd. 

De laatste versieringen zijn in het begin van de 18e eeuw geschilderd in de hal en de gangen van villa Rotonda. Deze fresco's zijn geschilderd door de Franse schilder Louis Dorigny. Deze heeft hij geschilderd voor de bruiloft van Marzio and Cecilia Capra.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten