In alle ruimtelijke
aspecten van het huis was Ungers op zoek naar een objectieve architectuur in
haar zuiverste vorm.
Hij heeft geprobeerd het
huis zo min mogelijk eigenschappen te laten hebben. De enige eigenschappen die
het huis bezit vindt men in de geometrie, de omvang en de proporties van het
huis. De enige manier waarop het huis eenvoudig te omschrijven is, is
kubusvormig en wit. Verder heeft het huis nagenoeg geen eigenschappen. De schil
is glad en abstract en er is geen nuance of verhaal te vertellen.
‘Het beweegt zich niet en niets is verborgen. Alleen
hetgeen wat zichtbaar moet zijn, wordt plotseling geopenbaard.’
Dit huis was voor Ungers
een markering het einde van zijn opgedane kennis en ervaringen als architect
zijnde. Het is een samenvatting van al zijn kwaliteiten.
Het resulteerde in een
huis zonder zichtbare details waarbij het een woning zonder voetstuk,
geschiedenis, koof of zolder is geworden.
Het kavel heeft ook een
kenmerkende verdeling. Via een laan langs een pergola komt je langs een groen
gedeelte van de tuin met een afmeting van 20 x 30 meter. Dit natuurlijke deel
scheid, samen met een hoge taxus haag, de achterliggende eigendommen van de
openbare weg. Het tweede deel bestaat uit een steenachtig gebied wat scherp
gescheiden is van het groene gebied. Op dit stenen deel is het huis gebouwd als
zijnde op een stenen podium in het groene omliggende gebied.
Zichtlijnen door het gebouw heen |
In totaal heeft het huis
twaalf toegangen naar de begane grond van het huis. De architect heeft bewust
afgezien van de traditionele hiƫrarchie tussen een in- en uitgang en heeft
omwille van de abstractie en puurheid ervoor gekozen om de toegangen geheel
rondom te plaatsen.
Ook de voor en achtergevel zijn identiek. Dit geldt ook voor de zijgevels. Dit zodat er geen voor of achter is en ook geen links of rechts.
12 toegangen maken het onduidelijk waar de entree zich bevindt |
Ook de voor en achtergevel zijn identiek. Dit geldt ook voor de zijgevels. Dit zodat er geen voor of achter is en ook geen links of rechts.
In de 1,35 meter dikke
wanden die binnen van buiten scheiden
zijn de noodzakelijke nutsvoorzieningen en ondersteunende faciliteiten zoals de
kasten, garderobe, toiletten, opslagruimten en trappen verwerkt.
Op deze manier gaat er functioneel niks verloren terwijl de lounges nog wel als intacte ruimtes gezien worden. Hierdoor gaat in de plattegrond niks van het beeld verloren.
Net als Louis Kahn gaf Ungers de holle ruimtes een functie |
Op deze manier gaat er functioneel niks verloren terwijl de lounges nog wel als intacte ruimtes gezien worden. Hierdoor gaat in de plattegrond niks van het beeld verloren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten